سخنان موریهی وشیبا بنیانگذار آی کی دو
« هـنرهـاي رزمـي - آیکـیدو/ استان قم »
"ما را در كانال تلگرام دنبال كنيد"

 

موریهی وشیبا و کوئچی توهه

 سخنان موریهی وشیبا بنیانگذار آی کی دو (آی کی کای)

خودتان را آموزش داده و تصحيح كنيد روش صحيح مبارزه و اجراي تكنيك در درون شماست، تا كشفش كنيد اين مطلب را در كلاس خود به ياد داشته باشيد.

بودوی حقیقی کار عشق است. حرکتی است برای جان دادن به تمام موجودات و نه کشتن و یا ستیزه گری با یکدیگر. عشق، خدای نگهبان همه چیز است. هیچ چیز بدون آن نمی تواند وجود داشته باشد. آیکیدو بالفعل در آوردن عشق است.

هنر صلح آسان نیست. آن نبردی است تا انتها، برای از میان برداشتن و ذبح کردن تمناهای شیطانی و تمام دروغ ها و فریب های آن. زمانی فراخواهد رسید که صدای صلح چون تندر خواهد غرید و به نوع بشر تکان خواهد داد تا از گیجی و بلاهت خود بیرون آیند.

آیکیدو راهی است برای زیستن و نگاهی است متفاوت به زندگی، هر روز که می گذرد باورم به این موضوع قوی تر می گردد.
مطلبی که در ادامه می خوانید را در "سایت تخصصی هنرهای رزمی" مطالعه کردم که برایم بسیار جالب بود، در این متن که با عنوان "اندرزهای پدر آیکیدو" برروی سایت مذکور قرار گرفته است، پندها و اصول آیکیدو از زبان استاد بزرگ موریهه اوشیبا بیان شده است. همچنین لینک منبع را می توانید در پایان مطلب مشاهده کنید. امید آنکه برای شما نیز همراه با درسهایی جدید باشد.

هرچند دشمن به من سریع حمله کند، من هرگز شکست نمی خورم. نه به این علت که تکنیک من سریعتر از حریفم است. مسئله سرعت نیست. مبارزه پیش از آنکه آغاز شود خاتمه یافته است.

آیکیدو غیر مقاوم است، چون غیر مقاوم است همیشه پیروز است.

"آی کی" تکنیکی نیست که با آن بجنگید یا دشمن را مغلوب کنید، آن راهی است برای حل مشکلات جهان و تبدیل انسانها به یک خانواده واحد.

پس چگونه میتوانید ذهن تابیده خود را صاف، دلتان را پاک و خود را با فعالیت دیگر موجودات در طبیعت هماهنگ کنید؟ میبایست ابتدا دل خداوند را دل خودتان کنید. آن عشق عظیمی است که همه جای و همه وقت حاضر است. "هیچ ناهماهنگی در عشق نیست. هیچ دشمنی برای عشق وجود ندارد." یک ذهن ناهماهنگ، که در فکر وجود داشتن یک دشمن است، دیگر با اراده خدا یکی نیست. آنهایی که با این مطلب موافق نیستند، نمی توانند با جهان هماهنگ باشند. بودوی آنان (طریقت سلحشوری، طریقت) مخرب است و از نوع بودوی سازنده نیست.

در بخش "مقدمه ای بر آی کی دو" در سایتی به جمله ای کوتاه از استاد بزرگ وشیبا برخورد کردم.
این جمله در زیر سوالی نوشته شده بود که می پرسید: "آیکیدو چیست؟"
و جواب استاد بزرگ این بود: "هرگاه من حرکت کنم، همان آیکیدو است."

?What is Aikido
"Whenever I move, that's Aikido"
O Sensei, Morihei Ueshiba

بودوی حقیقی (بودو یعنی طریقت سلحشوری) کار عشق است. حرکتی است برای جان دادن به تمام موجودات و نه کشتن یا ستیزه گری با یکدیگر. عشق، خدای نگهبان همه چیز است. هیچ چیز بدون آن نمی تواند وجود داشته باشد. آیکیدو بالفعل در آوردن عشق است.

راز آیکیدو این است که خود را با حرکت جهان هماهنگ کرده و مسیر خود را در وحدت با جهان قرار دهیم. آنکه راز آیکیدو را بدست آورده باشد جهان را در خود دارد و می تواند بگوید: "من خود جهان هستم."

متن از "کتاب آی کی دو" نوشته وشیبا

 




ارسال شده در تاریخ : شنبه 1 بهمن 1390برچسب:, :: 1:7 :: توسط : ADMIN

درباره وبلاگ
به وبـلاگ آی کـی دو خـوش آمـدید.
نويسندگان


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 27
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 28
بازدید ماه : 89
بازدید کل : 6605
تعداد مطالب : 131
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1